Ювілей оперативно-диспетчерської служби

2 лютого 2017 року для Сумського обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф (Центр) стало знаковим. Тут, незважаючи на численні труднощі та брак коштів, серед перших в Україні аналогічних центрів було здійснено справжній прорив у службі екстреної медичної допомоги і започатковано еру новітніх технологій: створено сучасну оперативно-диспетчерську службу.

Її діяльність стала кардинально відрізнятись від роботи попередніх диспетчерських. Якщо раніше виклики про екстрену медичну допомогу приймали в кожному районі, то, починаючи з 2017 року, всі дзвінки стали надходити до Сум, на єдину лінію «103», або від операторів системи надання екстреної допомоги населенню за телефонним номером «112». Диспетчер напрямку, перед яким на моніторі висвічується переміщення машин у режимі онлайн, спрямовує до хворого чи потерпілого бригаду Е(Ш)МД за принципом екстериторіальності, тобто ту, яка знаходиться до нього найближче.

Спершу до роботи по-новому було підключено бригади Е(Ш)МД, які обслуговують Сумський район. А за період з лютого по квітень 2017 року до єдиної оперативно-диспетчерської служби поступово було підключено всю область. Усі ці нововведення спрямовані на покращення оперативності та якості надання екстреної (швидкої) медичної допомоги населенню.

А передувала цьому тривала копітка робота. Багаторічний директор Центру Анатолій Александренко був основним організатором і натхненником створення ОДС. Разом із колегами він ретельно вивчав передовий досвід колег, їздив у відрядження, віднаходив кошти, домовлявся з майбутніми партнерами. Упродовж 2015-2016 років за підтримки обласної державної адміністрації та відчутної допомоги управління охорони здоров’я ОДА на чолі з його очільником Сергієм Бутенком Центром проводилась послідовна робота щодо залучення коштів із районних і міських бюджетів для облаштування центральної оперативної диспетчерської. Так, для оснащення автоматизованих робочих місць і бригад швидкої медичної допомоги комп’ютерним обладнанням та універсальними мобільними пристроями було виділено майже 1,5 мільйона гривень, офісним обладнанням та меблями – понад 63 тисячі гривень. У листопаді 2016 року управлінням капітального будівництва Сумської облдержадміністрації було проведено тендер, переможцем якого визначено ТОВ «Науково-виробниче підприємство «Монтаж і впровадження телекомунікаційних систем «Монтекс». Вартість відповідних робіт становить понад 6,5 мільйона гривень. З них на умовах співфінансування передано до обласного бюджету у вигляді субвенцій від міських та районних рад – понад 4 мільйона гривень. І, таким чином, справа зрушила з місця.

Сьогодні в ОДС працює 91 особа: 12 лікарів, 67 диспетчерів, 6 інженерів-програмістів, 6 – медичних реєстраторів. Очолює цей структурний підрозділ завідувач ОДС Ігор Беседа. У диспетчерській постійно працює лікар-консультант, який, у разі необхідності, надає необхідні поради тим, хто звертається за екстреною медичною допомогою, а також функціонує цілодобовий пост оперативного чергового фельдшера оперативно-диспетчерської служби вузла територіального органу управління охорони здоров’я Урядової інформаційно-аналітичної системи з питань надзвичайних ситуацій (ТО УОЗ УГАС НС). Цілодобово працюють інженери-програмісти, які забезпечують безперебійну роботу цієї вкрай важливої служби. Окрім цього, у диспетчерській працює «гаряча лінія» з питань профілактики коронавірусної інфекції.

Завдяки використанню телекомунікаційних мереж, програмних, технічних та інших засобів диспетчерська служба у режимі 24/7 забезпечує інформаційний супровід надання екстреної медичної допомоги у повсякденній діяльності, під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та в умовах особливого періоду, під час масових заходів і заходів за участі осіб, щодо яких здійснюється державна охорона. ОДС також тісно співпрацює з іншими службами порятунку – «101» та «102», організовуючи, за потреби, спільні виїзди на місце події, обмінюючись корисною інформацією.

Для того, щоб завжди на високому професійному рівні виконувати свої обов’язки та компетентно надавати консультації додзвонювачам щодо надання першої меддопомоги до приїзду «швидкої», необхідно постійно навчатися і відточувати свої навички. Тому працівники навчально-тренувального відділу Центру регулярно проводять тренінги для диспетчерів, детально відпрацьовуючи з ними алгоритм приймання викликів до хворих і потерпілих, які перебувають у невідкладних станах; надання порад особам, які знаходяться поруч із хворими, щодо їхніх дій. Особлива увага приділяється супроводу диспетчерами бригад при підозрах у хворих інфарктів та інсультів, оптимальній організації праці, спрямованій на якомога швидшу доставку пацієнтів до спеціалізованих лікувальних закладів.

Диспетчерська – це серце Центру. І тому її 5-річний ювілей – важлива подія для усього закладу. Щиро вітаємо колектив оперативно-диспетчерської служби з цією датою! Зичимо всім нових плідних успіхів у вашій нелегкій праці, спрямованій на порятунок життя і здоров’я людей, міцного здоров’я, родинного затишку, любові та великого щастя!